tisdag 2 juni 2009

Nausicaä från vindarnas dal

Äntligen kom den till Sverige! Nausicaä som jag har väntat på i vad som känns som evigheter.. :) Fick visserligen låna en av mina anställdas japanska version av filmen, men då jag inte lyckades komma förbi alla japanska inställningar och undermenyer gav jag upp och gjorde något annat istället.. Men NU är den här! Plockade upp den på Akademibokhandeln på lunchen men då det just nu pågår E3 (har Sonys presskonferens i hörlurarna) får den vänta tills helgen. :)

Miyazaki är fantastisk på berättelser om ont vs gott, mod och att tro på sig själv. Dessutom ofta med flickor i huvudrollerna som trots att de ibland är rädda vågar göra det som är rätt. Dotter Julia fullkomligt älskar "Min Granne Totoro" och "Spirited Away" och jag är sååå himlans glad att hon inte är fast i Disneyträsket med Snövit och de andra flickorna som måste bli räddade av den starka prinsen..

Inga kommentarer: